Vindruekerne-ekstrakt forlænger dit liv
Mange forskere mener, at en væsentlig grund til at franskmændene har færre tilfælde af hjertesygdom og mange andre sygdomme, på trods af at de spiser en masse mættet fedt er, at de drikker vin. Dette fæomen kaldes det "franske paradoks".
Mere præcist er det resveratrol og andre såkaldte proanthocyanidiner som findes i vinen, som har vist sig blandt andet at forhindre oxidation af LDL (farlige) kolesterol, som er en af årsagerne til at vi udvikler hjertesygdom.
Resveratrol, der findes i store mængder i skindet og kernerne fra vindruer, er også kendt for sin gavnlige effekt på forskellige former for kræft, inflammation, allergi og astma.
En undersøgelse offentliggjort i sidste måned i Journal of Epidemiology viser, at vindruekerne-ekstrakt kan øge din forventede levetid med helt op til 5 år.
Videnskabelig undersøgelse
En gruppe på 1.373 tilfældigt udvalgte mænd blev fulgt i perioden fra 1960 til 2000. Disse mænd blev fulgt med henblik på at se om der var nogen sammenhæng mellem deres risiko for at få hjertesygdom og hvor længe de levede og hvor meget vin de drak. Forskerne fandt at:
- Deltagere som drak moderate mængder vin, forlængede deres levetid med 2,5 år, sammenlignet med de, der drak andre former for alkohol.
- Deltagere som drak moderate mængder vin forlængede deres levetid med op til 5 år, sammenlignet med mænd der ikke drikker hverken vin eller andre former for alkohol.
Andre positive resultater fra undersøgelsen var, at de mænd som drak moderate mængder vin hver dag, havde:
- 39% mindre risiko for at udvikle hjerte-karsygdom
- 32 %, mindre risiko for at dø af hjerte-karsygdom og
- 27% mindre risiko for at dø af en anden sygdom.
|
Hvordan kan resveratrol hjælpe dig til at leve længere ?
Resveratrols positive effekt på vor gennemsnitlige levetid er ikke en ny opdagelse. Allerede i 2003, bekræftede forskere ved Harvard Medical School og BIOMOL Research Laboratories, at resveratrol forlængede levetiden i gær, frugtfluer og orme med op til 70%.
Tilsyneladende har resveratrol denne egenskab fordi det kan aktivere et gen, der er forbundet med vores livslængde. De fleste af denne type videnskabelige forsøg bliver naturligtvis af naturlige årsager udført på dyr. Mennesker har det samme ”livsgen” som mange forsøgsdyr, hvorfor resultaterne af dyreforsøg kan overføres til mennesker.
Hidtil har adskillige undersøgelser vist at man kan forlænge livet hos de fleste forsøgsdyr ved at begrænse mængden af kalorier i kosten. Med andre ord lever man længere hvis man er på en lakalorie diæt. Forudsætningen for at leve længere er dog, at man samtidig får tilført tilstrækkelige mængder vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer eventuelt via kosttilskud.
Kaloriebegrænsning har også andre fordele end at vi lever længere. Blandt andet sænkes dit kolesterol, dit blodsukker og dit blodtryk, hvilket yderligere bidrager til at forbedre din sundhed.
Forklaringen på at resveratrol og andre indholdsstoffer i vin kan forlænge livet er netop at især resveratrol er istand til at simulere kaloriebegrænsning og dermed påvirke ”livslængde genet” til at øe vor livslængde - uden at man behøver være på diæt.
References:
Streppel, M.T. & all. “Long-term wine consumption is related to cardiovascular mortality and life expectancy independently of moderate alcohol intake: the Zutphen Study. Journal of Epidemiology and Community Health. April, 2009.
Howitz, K.T. & all. “Small molecule activators of sirtuins extend Saccharomyces cerevisiae lifespan.” Nature. 425 (6954), 191-196. September 11, 2003.
Dr. Bo Nielsens kommentarer
Denne og mange andre undersøgelser bekræfter, at hvis du drikker moderate mængder vin dagligt forlænger du ikke blot dit liv, men nedsætter også din risiko for at udvikle hjertesygdom med næsten 40%, i forhold til mennesker der ikke drikker alkohol. Hertil kommer, at din risiko for alt for tidlig død, uanset årsag, er reduceret med næsten 30% hvis du drikker moderate mængder vin.
Det skal blive interessant at se, hvor meget længere vi kan leve, hvis vi istedet vælger at drikke økologisk vin eller tager vindruekerne ekstrakt. Økologisk vin er nemlig uden de giftstoffer, der er i industrielt produceret vin på grund af de mange forskellige gift- og tilsætningsstofer som idag anvendes ved dyrkningen af de fleste druer.
Doctor's Natural Anti-Aging behandling, indeholder vindrue kerne ekstrakt med ekstra resveratrol.
|