Medicinsk fagperson:
Kodeord:

 

Hvis du ønsker at bevare et normalt blodtryk bør du overveje at tage ekstra C vitamin. I en videnskabelig undersøgelse, der er den første af sin art fandt forskere at kosttilskud med vitamin C var istand til at sænke blodtrykket hos sunde og raske yngre forsøgspersoner. Forskerne mener på baggrund af denne undersøgelse at man på denne måde kan forebygge at disse mennesker får forhøjet blodtryk og deraf følgende sygdomme.  

Hvorfor er det så vigtigt at holde blodtrykket på et normalt niveau?
En anden betegnelse for forhøjet blodtryk er “den tavse dræber” (the “silent killer”), fordi man ikke behøver at have symptomer selvom ens blodtryk er forhøjet. Den eneste måde, hvorpå du kan vide, hvad dit blodtryk er ved at få dette målt. Du kan enten gå til din læge eller købe et ”hjemme blodtryks apparat” på apoteket. Hvis ikke et forhøjet blodtryk bliver sænket kan det i værste fald betyde, at du en dag får en hjerneblødning, blodprop i hjertet, udvikler åreforkalkning eller får nyresvigt.

Hvad du kan gøre for at bevare et normalt blodtryk?
Hos omkring 80 % af de mennesker, der udvikler forhøjet blodtryk er årsagen endnu ukendt. Det er almidelig kendt, at en sund levevis, som inkluderer at du spiser mere frugt og grøntsager, holder op med at ryge, taber dig, hvis du er overvægtig, mindsker kaffe og alkohol indtagelse og motionerer regelmæssigt kan hjælpe dig til at bevare et normalt blodtryk. Hertil kommer fundet fra den nye undersøgelse, som altså viser, at du har en endnu større chance for at bevare et normalt blodtryk, hvis du tager kosttilskud med C vitamin.

Alene at dagligt kosttilskud med C vitamin var i undersøgelsen nok til at sænke det systoliske og diastoliske blodtryk blandt forsøgspersonerne med respektive 4.1 mmHg og 4.0 mmHg. Denne videnskabelige undersøgelse er meget lovende, mener forskerne, idet resultaterne viser, at ikke alene kan C vitamin sænke blodtrykket hos yngre mennesker, men meget tyder på at dette også er tilfældet blandt ældre mennesker. Forskerne finder at ”tilstrækkeligt med C vitamin i kroppen synes at være en forudsætning for at blodtrykket forbliver normalt reguleret, selv blandt yngre sunde individer.”

References:
Block, G. & all. “Vitamin C in plasma is inversely related to blood pressure and change in blood pressure during the previous year in young Black and White women.” Nutrition Journal. December 2008.

Dr. Bo Møgelvang’s kommentar:
For højt blodtryk (hypertension) og dens følgevirkninger som hjerneblødning er idag 3 hyppigste årsag til alt for tidlig død. Da traditionelle hypertensions lægemidler ofte har ubehagelige bivirkninger og skal tages resten af livet er resultaterne, fra denne undersøgelse fra University of California, Berkeley, meget lovende. I denne undersøgelse undersøgte forskerne dog kun ét kosttilskud, nemlig C vitamin, men andre videnskabelige undersøgelser har vist at også andre naturlige og bivirkningsfrie kosttilskud kan have en positiv effekt på hypertension. Til disse regnes blandt andet tilstrækkelige mængder af visse andre vitaminer og mineraler såvel som Coenzym Q10 og omega-3 (fiskeolier) samt visse meditationsterapier.